Struktura procesu transakcyjnego

Planowanie procesu tranzakcyjnego

Jednym z kluczowych czynników sukcesu w transakcjach fuzji i przejęć jest właściwe zaplanowanie i przygotowanie struktury procesu. Takie podejście zdecydowanie ułatwia sprawne przejście przez proces, który jest nie tylko złożony, ale również długotrwały. Odpowiednia struktura wraz z harmonogramem, pozwoli lepiej wpleść proces transakcyjny w życie codzienne organizacji. Poniżej prezentujemy przykładową strukturę procesu na przykładzie sprzedaży przedsiębiorstwa. Należy mieć oczywiście na uwadze, że nieco inaczej będzie ona wyglądać z perspektywy nabywcy.

Proces sprzedaży możemy podzielić na sześć etapów: fazę przygotowania spółki do procesu, etap przed przystąpieniem do transakcji, badanie zainteresowania inwestorów, due diligence, negocjacje oraz finalizację transakcji.

Faza przygotowania spółki do sprzedaży

Skoncentrowana na takich działaniach, które finalnie pozwolą przygotować firmę do jak najlepszego zaprezentowania jej przed inwestorami. Mowa tutaj o zaakcentowaniu mocnych stron spółki, przygotowaniu odpowiednich modeli finansowych, wykonaniu wyceny, czy identyfikacji obszarów działalności, które wymagają poprawy. W trakcie przygotowań powinna być również określona strategia sprzedaży oraz profil potencjalnego inwestora.

Etap przedtransakcyjny

Skoncentrowany jest na trzech działaniach. Pierwszym z nich jest stworzenie bardzo zwięzłego dokumentu, w którym zaprezentowana jest spółka, tzw. teaser. Drugim elementem jest memorandum, czyl obszerny dokument z dużą większą ilością informacji dotyczących spółki. Element trzeci na tym etapie, to przygotowanie listy potencjalnych inwestorów. Na tym etapie będzie to lista szeroka.

Badanie zainteresowania inwestorów

Etap na którym do szerokiej listy inwestorów trafiają teasery dotyczące sprzedawanej spółki. Również na tym etapie przekazywane są memoranda informacyjne, ale tylko do tych inwestorów, którzy wykażą zainteresowani oraz podpiszą umowy NDA. Następnie właściciele dokonują selekcji inwestorów, a dalsze rozmowy prowadzone są już tylko z wybranymi podmiotami.

Etap due diligence

Kompleksowe badania obszarów prawnych finansowych, podatkowych, biznesowych, technologicznych i innych, które dotyczą sprzedawanego przedsiębiorstwa. Badanie odbywa się z udziałem doradców realizujących prace na rzecz inwestora i ma na celu wykrycie wszelkich ryzyk związanych z transakcją.

Etap negocjacji

Moment w którym negocjowane są warunki przystąpienia inwestora do kupna oraz warunki sprzedaży. Chodzi tutaj nie tylko o aspekty cenowe ale również inne kwestie decydujące o tym, czy zostanie podpisana oraz w jakim kształcie umowa SPA (sell-purchase-agreement) lub SHA (shareholder agreement).

Etap finalizacji sprzedaży   

To nic innego jak rozliczenie transakcji i zapłata kwoty, na którą umówiły się strony. Faza ta płynnie przechodzi w proces integracji.

Więcej na temat przebiegu procesu transakcyjnego dowiedzieć się można na stronie: https://cmt-advisory.pl/co-robimy/doradztwo-transakcyjne/sprzedaz-przedsiebiorstwa/.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close