Decyzja o rebrandingu jest jedną z najważniejszych, jakie w tracie swojej działalności zawodowej podejmują współcześni przedsiębiorcy. Niesie za sobą długofalowe i często nieodwracalne skutki, które mogą być zarówno korzystne, jak i niekoniecznie. Aby rebranding przyniósł same pozytywne zmiany oraz pozwolił osiągnąć cele, jakie przyświecały decyzji o jego przeprowadzeniu, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Ich uwzględnienie pozwoli na przeprowadzenie skutecznego rebrandingu oraz uniknięcie pułapek, które czyhają na nas na drodze do celu.
Na czym polega rebranding?
Zanim przejdziemy do wymienienia kluczowych elementów, na które trzeba uważać w trakcie prowadzenia rebrandingu, warto wyjaśnić samo jego pojęcie. Rebranding to nic innego, jak częściowa lub całościowa zmiana wizerunku marki. Może to być to zarówno delikatny lifting, polegający najczęściej na odświeżeniu logo i elementów identyfikacji wizualnej, jak i być całościowym, całkowicie transformującym markę procesem, w którym jeden podmiot kończy swój żywot, a w jego miejscu rodzi się nowy.
Bez względu na to, czy naszym celem jest jedynie odświeżenie dotychczasowego wizerunku marki, nadanie jej świeżości oraz lepsze dostosowanie do potrzeb i wymagań współczesnych odbiorców, czy też całkowita przemiana marki i stworzenie nowego podmiotu, należy mieć świadomość, że rebranding z założenia jest procesem nieodwracalnym, który niesie za sobą niezwykle istotne skutki. Musi być więc przeprowadzony we właściwy sposób, aby pozwolił osiągnąć założone cele.
Skuteczny rebranding w praktyce, czyli o czym należy pamiętać?
Rebranding jest długofalowym procesem, który może trwać od kilku tygodni do nawet kilku lat, w zależności od wielkości firmy oraz zakresu wprowadzanych zmian. Bez względu na to, ile zajmie nam budowanie nowej marki, na żadnym etapie procesu nie należy zapominać o strategii – to ona wyznacza bowiem kierunek rebrandingu i powinna zostać opracowana jeszcze zanim zaczniemy wprowadzać zmiany. Skuteczną strategię trudno stworzyć, zwłaszcza jeśli znamy tylko definicję rebrandingu. Z tego powodu, najlepszym sposobem na skuteczny rebranding jest nawiązanie współpracy z agencją brandingową – specjalistą od rebranding, brandingu i identyfikacji wizualnej.
W trakcie rebrandingu nie należy nigdy zapominać o potrzebach klientów. To oni stanowią bowiem główne ogniwo skutecznego rebrandingu i to do ich potrzeb ma pasować nowa marka. I nie mamy tu na myśli wyłącznie nowych klientów, do których ma dotrzeć nowy brand, lecz także tych, który korzystali z usług „starej” firmy. Dobrą praktyką dla podmiotów, które nie chcą palić za sobą mostów i całkowicie odcinać się od dotychczasowej działalności, jest poinformowanie klientów o planowanym rebrandingu – po to, aby ci zainteresowani dalszą współpracą mogli od razu przekierować swoją uwagę na nową markę.
Nawiązując współpracę z agencją brandingową zyskujemy pewność, że rebranding naszej firmy zostanie właściwie zaplanowany i wdrożony. Co za tym idzie, możemy także liczyć na osiągniecie wszystkich korzyści, jakie skłoniły nas do podjęcia decyzji o jego przeprowadzeniu. A tych może być całkiem sporo! Profesjonalny rebranding pozwala m. in. na dotarcie do szerszego grona klientów, zapewnia marce szybszy rozwój, umożliwia zdobycie przewagi konkurencyjnej, a także wspiera komunikację wewnętrzną wewnątrz całej organizacji.