Obecnie wiele firm przekonuje się, że outsourcing niektórych usług jest świetnym rozwiązaniem. Wsparcie specjalistów w wybranych obszarach może zapewnić wiele korzyści, przede wszystkim w zakresie usprawnienia procesów i kontroli kosztów. Outsourcing usług logistycznych jest jednym z częściej wybieranych. Sprawdź, jakie ma zalety i wady oraz czy warto się na niego zdecydować!
Na czym polega outsourcing usług logistycznych?
Logistyka w firmie obejmuje wiele zadań i procesów, które muszą być realizowane zarówno sprawnie, jak i precyzyjnie. W jej skład wchodzą przede wszystkim:
- magazynowanie,
- konfekcjonowanie,
- pakowanie i sortowanie,
- kompletowanie zamówień,
- realizacja wysyłki do klienta,
- obsługa zwrotów, wymian i reklamacji.
W ramach outsourcingu wszystkie te zadania można powierzyć zewnętrznej firmie, która dysponuje nie tylko odpowiednim zapleczem technicznym personelem, ale również know-how zapewniającym ich perfekcyjną realizację. To jednak rozwiązanie, które ma zarówno wiele zalet, jak i pewne wady.
Outsourcing usług logistycznych – zalety
Outsourcing usług logistycznych niesie za sobą wiele korzyści. Jest świetnym rozwiązaniem dla mniejszych firm, ale korzystają z niego również prawdziwi giganci, a wszystko to ze względu na zalety, do których na pewno można zaliczyć:
- usprawnienie dostaw,
- możliwość rezygnacji z własnego zaplecza magazynowego,
- redukcję i lepszą kontrolę kosztów (wyeliminowanie konieczności utrzymywania magazynu, pracowników, ponoszenia opłat związanych z wysyłką),
- dostęp do nowoczesnych technologii i eksperckiego know-how,
- optymalizację procesów posprzedażowych,
- podniesienie jakości obsługi klienta,
- możliwość skupienia się na innych aspektach działalności biznesu (np. aktywnej sprzedaży),
- możliwość zwiększenia konkurencyjności firmy,
- obniżenie kosztów zatrudnienia i związanych z tym zobowiązań.
Docelowo outsourcing usług logistycznych może doprowadzić do zwiększenia zadowolenia i lojalności klientów przy jednoczesnej redukcji kosztów i oszczędności czasu. Kluczowy jest jednak wybór usługodawcy. Zaufany i rzetelny partner to podstawa, dzięki której można budować silny i opłacalny biznes.
Outsourcing usług logistycznych – wady
Outsourcing usług logistycznych może jednak nie być dla każdego. To rozwiązanie ma też pewne wady, o których warto wspomnieć. To przede wszystkim:
- utrata kontroli nad procesami i uzależnienie ich realizacji od firmy zewnętrznej,
- zagrożenie związane z udostępnianiem poufnych informacji zewnętrznemu podmiotowi,
- ryzyko obniżenia jakości usług na etapie wdrożenia nowego systemu działania,
- ryzyko wzrostu kosztów obsługi logistycznej,
- ryzyko powstania niejasnych granic w zakresie odpowiedzialności, a w konsekwencji utraty wiarygodności lub zaufania klientów.
Ryzykowny jest szczególnie proces adaptacji do nowego modelu działania – wówczas jakość obsługi może spaść, a koszty wzrosnąć. Po pewnym czasie ten trend powinien się jednak odwrócić, o ile nawiążesz współpracę z rzetelną i profesjonalną firmą. Wybór solidnego partnera powinien wyeliminować większość czynników ryzyka, ale warto pamiętać również o okresowej kontroli jego działań.
Outsourcing usług logistycznych – czy warto?
Outsourcing usług logistycznych z całą pewnością jest wart rozważenia, ponieważ wspiera rozwój i tworzenie przewagi konkurencyjnej. Należy jednak korzystać z niego mądrze – to pozwoli zmaksymalizować korzyści i uniknąć negatywnych skutków.