Strategia marketingowa jest niezbędna, by marka mogła osiągać swoje cele – budować rozpoznawalność, docierać do nowych klientów, generować sprzedaż. Powinna być odpowiednio przemyślana i skrupulatnie opracowana. Przygotowaliśmy szereg wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie. Oto 5 kroków do skutecznej strategii w social mediach!
5 kroków, by zbudować strategię w social mediach
- Wyznacz swoje cele – długofalowe i te, które jak najszybciej chcesz osiągnąć. Może to być budowanie zasięgu i docieranie do jak największej ilości odbiorców, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży. Cele mogą się wzajemnie przenikać – większe grono odbiorców może oznaczać zwiększenie sprzedaży, ale tylko wtedy, gdy będą temu sprzyjały odpowiednie narzędzia.
- Określ swój target – wytyczenie grupy docelowej jest niezwykle ważne. Oczywiście możesz budować markę „dla wszystkich”, ale wówczas musisz dobierać wiele różnych narzędzi, które będą odpowiednie dla każdej z grup odbiorców, przez co właściwie niezbędne może okazać się stworzenie kilku strategii marketingowych.
- Wybierz kanały komunikacji – w oparciu o grupy docelowe znajdź miejsca, w których możesz informować o swoich produktach i usługach czy realizować inne, obrane cele. Przykładowo, dla grup w wieku 15-30 lat dobrym wyborem będą Instagram i TikTok – tam warto prowadzić profil w kreatywny sposób, a nawet skorzystać z Influencer marketingu, z kolei dla przedziału wiekowego >30 lat, lepszym medium będzie platforma Facebook.
- Analiza SWOT i analiza konkurencji – to popularna, heurystyczna technika służąca do porządkowania i analizy informacji. Wyznacz z jej pomocą mocne i słabe strony swojej firmy, a także szanse i zagrożenia, jakie możesz napotkać realizując obrane cele. Analiza konkurencji jest tak samo ważna, jak analiza Twojej firmy. Odnajdź swoją konkurencję, poznaj jej produkty i usługi, sprawdź, jakie narzędzia komunikacji stosuje i jakie są tego efekty. Możesz w ten sposób zarówno zaczerpnąć inspiracji do swoich działań, jak i wyeliminować błędy, które popełnia ten brand.
- Wyznaczenie budżetu i opracowanie harmonogramu – to ważne, by wiedzieć jak, kiedy i za ile prowadzić swoje działania. Social media mogą być prowadzone absolutnie bezpłatnie i wcale nie oznacza to, że będą nieskuteczne. Dobry, regularnie publikowany content, atrakcyjne grafiki i zaangażowana społeczność potrafią zdziałać cuda.
Zwykle jednak, zanim dojdziesz do powyższego poziomu, potrzebny jest budżet, z którym „zrobisz hałas” i dotrzesz do szerszego grona, które skupi się wokół Twojej marki. Koszty związane są z płatną reklamą, ale też np. obsługą agencji marketingowej, copywritera czy grafika. Prowadzenie social media wiąże się z wydatkami, ale te są elastyczne – można je dostosowywać na bieżąco do potrzeb firmy. Niemniej już w strategii warto zastanowić się na działaniami i je w niej uwzględnić.